EXW
EXW, Ex Works: De verkoper van een goed stelt dit goed aan de koper ter beschikking op een door beide partijen overeengekomen afleveradres, bijvoorbeeld een productievestiging van de verkoper. Bij aflevering draagt de koper de volledige zorg voor het verdere transport, met inbegrip van de vervoerskosten en de verzekering van de lading. De verkoper moet de lading alleen verpakt en wel beschikbaar stellen bij de ‘fabriekspoort’. De koper moet zelf zorgen voor het inladen en voor alle documentatie.
FCA
FCA, Free Carrier: Deze term lijkt op EXW, met dit verschil dat de verkoper nu de belading van het voer-, vaar- of vliegtuig op de plaats van overdracht aan de koper verzorgt. Verder zorgt de verkoper voor de eventueel benodigde exportdocumenten.
CPT
CPT, Carriage Paid To: Hier zorgt de verkoper voor het transport van de goederen naar het overeengekomen adres van aflevering, maar zonder ook de verzekering ervan op zich te nemen. De koper moet zich bij deze contractuele afspraak afvragen of hij voor bijkomende kosten onderweg, zoals voor overslagkosten, moet opdraaien.
CIP
CIP, Carriage and Insurance Paid for: Deze term lijkt op CPT, maar in dit geval verzorgt de verkoper ook de verzekering van de lading tot aan het overeengekomen afleveradres. Dat adres kan feitelijk van alles zijn, variërend van een vestiging van de koper tot een transportknooppunt onderweg, bijvoorbeeld een haven(terminal).
DAP
DAP, Delivered At Place: De verkoper zorgt voor het gehele traject naar de overeengekomen
plaats van aflevering, maar staat niet in voor de lossing. De koper moet daarvoor zorgen en
ook voor de douaneafwikkeling bij invoer en voor de afdracht van verschuldigde accijnzen,
van het punt af waar de ladingoverdracht plaatsvindt.
DAT
DAT, Delivered At Terminal: Deze term wijkt niet veel af van DAP, met dit verschil dat nu de
verkoper voor de lossing op de plaats van aflevering opdraait.
DDP
DDP, Delivered Duty Paid: Hier draagt de verkoper feitelijk alle lasten (transport, invoerbelastingen, verzekering) tot het moment van aflevering op het overeengekomen adres. Min of meer het spiegelbeeld van EXW. Deze terms zijn bruikbaar in de gehele transportketen, ook in bijvoorbeeld intermodaal vervoer, waarin er meer overslagpunten zijn. Er zijn er nog vier specifiek voor de
internationale scheepvaart en de binnenvaart:
FAS
FAS, Free Alongside Ship: De verkoper verzorgt het gehele traject, de invoerdocumentatie en -rechten inbegrepen, voor het gehele traject naar de haven van lossing, waarna alle verplichtingen overgaan naar de koper. De overslagkosten rusten dus ook op de afnemer.
FOB
FOB, Free On Board: Met EXW vermoedelijk de bekendste Incoterm. In dit geval zorgt de
verkoper voor het transport, inclusief verzekering en eventuele douanerechten, naar de haven
van lading. Is de lading de scheepswand gepasseerd, dan gaan alle verplichtingen over naar de
koper.
CFR
CFR, Cost And Freight: Wijkt in zoverre af van FOB dat de verkoper nu ook de overtocht per schip naar het overeengekomen afleverpunt voor zijn rekening neemt.
CIF
CIF, Cost, Insurance and Freight: Lijkt op CFR, maar nu neemt de verkoper ook de verzekering voor zijn rekening van de lading gedurende de overtocht tot aan de bestemming waar de lading feitelijk aan de koper wordt geleverd.
Naar verwachting gaan we dus afscheid nemen van EXW, althans in het internationale vervoer, en misschien ook van FAS en DDP. Er komen twee Incoterms voor terug, namelijk DTP en DPP, waarmee het aantal terms, nu elf, tot tien wordt beperkt.
